21. oktober 2009

Klogere??

I dag er jeg på kursus og det er jeg faktisk resten af ugen. Jeg er i gang med et kursusforløb for børne- og skolebibliotekarer. Det er vi allesammen inde på Børnebiblioteket i Nørregade. Det er et vildt spændende kursus, der handler om børn, kultur og biblioteker.

Første gang handlede det om børn og kultur. Hvordan skal vi som biblioteker arbejde med børn og deres behov. Jeg er stor tilhænger af at de børn der kommer på "mit" bibliotek, skal have en god oplevelse og det skal være fedt at komme her. Jeg synes det er vigtigt at man kommer her fordi man har lyst og ikke fordi man skal. Jeg synes at den gode oplevelse er vigtigere end at vi skal lære børn noget.

Anden gang handlede det om at formidle den gode historie. Hvordan får vi fortalt om alle de fantastiske fortællinger vi har på biblioteket. Noget af det vi lærte er, at vi skal turde fortælle hvad vi selv synes om fortællingerne og huske at det børn læser, kan vi lære meget af. Vi skal huske det er sjovt at fortælle og at vi på den måde, kan give mange andre de fede oplevelser der er ved fortællinger.

Denne gang handler det om degitale medier, altså om f.eks. computerspillene. Vi ved at børn bruger mange forskellige medier i løbet af dagen, men hvad er det de bruger dem til og hvad får de ud af at bruge dem. Vi skal høre om hvorfor det er sjovt at spille computerspil og hvad man får ud af det. Personligt synes jeg det er fedt at spille computerspil fordi det er sjovt, derfor! Vi skal også høre om, hvad det betyder for biblioteket, at børn bruger medier og har ændret kulturvaner.

Jeg tror det bliver spændende. Det har hårdt at forberede sig til kurserne, for der har været rigtig meget at læse og det har været lidt svære tekster i forhold til det jeg plejer at læse. Men jeg glæder mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar