11. marts 2009

Jakob Martin Strid - garanti for god underholdning

Jeg er en meget stor fan af Jakob Martin Strid. Jeg har virkelig moret mig over hans tegneserie Strid mange gange. Men det er ok gennem hans billedbøger, at jeg virkelig er blevet en stor fan.

Jakob Martin Strids billedbøger tager en med i et skævt børneunivers, hvor der sker de særeste ting. Og samtidig tager han fat på nogle af livets store spørgsmål eller får skabt sjove rim. To af mine Jakob Martin Strid billedbøger er Mormors gebis og Lille Frø. To billedbøger der har vækket stor begejstring hjemme hos os.

Lille frø faldt ned fra stjernerne og kom til at bo hos familien Frø. Far og mor Frø elsker lille frø, og er meget glade for, at det lige var deres tag han faldt ned igennem. Lille Frø er en meget aktiv frø og en meget uartig frø. Og vi hører om alle de slemme ting Lille Frø laver og det er ikke småting. Det ender med at Lille Frø kommer til skolepsykolog! Men det går helt galt og Lille Frø stikker af, fordi der ikke er nogen der kan lide ham, tror han. For efter en katastrofefyldt tour gennem hele verden, ender han tilbage hos familien Frø, der har savnet ham og slet ikke kan undvære ham.

Lille frø er en morsom og eftertænksom bog om det at være sig selv. Børne elsker historien og kan høre den igen og igen og som voksen, sidder man og morer sig over de fantastiske tegninger og sjove indfald. Jeg har på fornemmelsen at Jakob Martin Strid ikke er allerbedste venner med fænomenet skolepsykologer...

En god bog til børn fra 3 år.


En pragtfuld samling rim fulgt godt op af billederne i bogen. Hjemme hos os elsker vi Min mormors gebis. Jeg har med god erfaring læst bogen op i en børnehave og ungerne slugte de fantastske vers. Billederne understøtter rimene, så børn kan bruge lang tid på at finde de forskellige elementer fra versene i billederne. Det er virkelig sjovt også for voksne. Et af mine ynglingsrim er:



Araberkomplot!
Araberkomplot!
De stjal min mors rabarberkompot
Komplet komplot
De åd det råt
Det måtte de egentlig også godt


Prøv at læse dette hurtigt op og gentag det en tre-fire gange.

Bogen er et sikkert hit og alle, også voksne, har godt af at læse den.

Prøv at gå på opdagelse i hele Jakob Martin Strids univers og oplev en sjov og vedkommende verden, som både børn og voksne bliver underholdt af.

Se hvad biblioteket har af Jakob Martin Strids bøger her.

Husk at du kan læse flere anmeldelse af bøger for børn og unger her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar