22. april 2009

VERDENS BOGDAG



I dag er det Verdens bogdag og på denne for et børnebibliotek så store dag, vil jeg fortælle om de bøger, som for mig uden sidestykke er de mest betydningsfulde.

Laura Ingalls Wilder skrev i årene 1930-1948 sin barndoms historie. Bøgerne hed tidligere Laura-bøgerne, men er i dag mest kendt som "Det lille hus på prærien" serien.

Laura Ingalls var født i 1867 og boede sammen med sin familie i forskellige stater i USA.
Igennem 10 bøger og mere end 2000 sider beskriver hun et trygt familieliv for sig og sine 3 søstre og forældrene. De bor altid på civilisationen rand og lever som nybyggere på prærien i henholdsvis Kansas, Minnesoda og South Dakota.
Gennem glæder og sorger følger vi familien Ingalls. Glæderne er de fleste, mens sorgen over søsteren Marys blindhed er den største.
Familien er fattig opg arbejdssom og klarer sig - selv om græshopper og hagl ødelægger høsten.
Vi følger familien fra 1872 -1885, hvor Laura bliver gift med Almanzo.

Der er mange times god læsning i disse bøger og alle kan være med. De kan anvendes til højtlæsning for børn fra 5år og senere til selvlæsning og endelig genlæses som voksen.

Når først man som jeg har fået bøgerne i blodet, er der ingen vej tilbage, det er en kærlighed, som varer hele livet.

2 kommentarer:

  1. Jeg vidste slet ikke du holdt SÅ meget af de bøger, men rart at vide.

    SvarSlet
  2. Det er dejligt med bøger man bare elsker. Jeg har det sådan med Narnia-bøgerne af C.S. Lewis. Jeg læste dem første gang, da jeg ikke var særlig gammel og har grædt og grinet sammen med hele universet. Jeg er mest til de føste bøger i serien, til sidst synes jeg de bliver lige vel religiøse, men historierne er fantastiske. Bøgerne er meget bedre end filmatiseringerne. Dejligt med bøger man bare vender tilbage til igen og igen.

    SvarSlet